עבור כל אחד, ישנם גורמי סטרס שונים בחיים. לעיתים גם בתקופות חיים שונות משפיעים עלינו גם דברים אחרים, אשר פעם אולי לא השפיעו.
לימודים, למשל, יכולים להיות גורם סטרס משמעותי בתצורות שונות לאורך החיים. כך בגילאים צעירים יותר, יכול להיות ולחץ הלימודים והמבחנים כלל לא השפיע עליכם, אך עתה – יחד עם העבודה, המחויבויות השונות בחיים, וכדו' – לפתע לימודים הופכים להיות עול משמעותי וגורם לחץ מהותי.
ההתמודדות עם הלימודים ותקופות המבחנים השונות אינו דבר פשוט, ותלוי מאוד גם בנטייה של האדם להיות פרפקציוניסט. מחקרים מראים כי ככל ואדם דורש מעצמו יותר, כך הלחץ המופעל עליו עולה. באופן כזה, אפשר לראות כיצד סטרס מלימודים יכול להיות מאוד משמעותי ואף גורם פוטנציאלי לקריסה קלה עבור אדם אחד, בעוד עבור האחר מדובר בעניין כמעט שולי, ואולי אפילו ללא כל מאמץ מיוחד מצדו. לחץ בלימודים אינו עניין פשוט, כך או כך, וכאשר הוא מופיע ונותן את אותותיו חשוב להיות קשובים לכך.
סטרס בלימודים בשילוב עם גורמי חיים מלחיצים אחרים
בתקופות שונות בחיינו, יכולים להיות גורמי סטרס שונים מאשר בתקופות אחרות. כך למשל, אפשר לראות כיצד לחץ בלימודים עולה בתקופות כאשר יש בהן לחץ בעבודה, ושילוב השניים למשל יכול להיות מעיק ומעמיס מאוד על כל אדם.
לימודים אינו דבר אשר מתחיל ונגמר יחסית מהר. לרוב, תקופת לימודים לוקחת מספר שנים. לאורך תקופת הלימודים ישנן עתות מלחיצות יותר וכאלו שפחות. לכן תקופות הסטרס בלימודים אינן בהכרח מתמשכות על פני כל משך הלימודים, אלא מופיעות ונעלמות באופן תדיר.
עם זאת, לאורך תקופת הלימודים ייתכנו לחצים שונים אשר ייווצרו לא רק בלימודים עצמם, אלא בעקבות היות האדם בתקופת למידה. למשל, מצבים סבוכים בעבודה עלולים להעיק מאוד ולדרוש זמן רב של התעסקות, דבר אשר ייתכן ויתגלה כבעייתי מאוד בזמן שאותו אדם צריך להיות גם בלימודים.
מבחינות אלו, לימודים עלולים להיות גורם סטרס בפני עצמם, או להוסיף שמן למדורה ולחזק סטרס המתקיים מסיטואציות קשות או מורכבות אחרות בחיים. יכולת ההתמודדות של אותו אדם עם לחצים יכולה להיות טובה מאוד בכללי, אך כאשר פתאום מגבלות הזמן, חלוקת הקשב, והיכולת להתמודד עם אפיקים שונים בחיים (כגון עבודה ולימודים) במקבל – אלו יכולים להוות גורם לחץ משמעותי ביותר, ואולי אפילו לא בדיוק צפוי מראש.
החשיבות בסביבה תומכת ובטוחה בעתות סטרס
לרוב, לחץ אינו תופעה אשר מופיעה בוואקום, זאת אומרת – בעוד ייתכן מאוד כי הלימודים יהיו מקור סטרס משמעותי ביותר, הדחף להיות מצטיין, להוציא ציונים טובים, לסיים בהצלחה, וכדומה, לצד כל זאת יכולה להתקיים סביבה תומכת יותר או פחות.
למשל, לצד הלימודים יכולים להתקיים בעיות במשפחה או בזוגיות, דבר אשר יפריע מאוד להתמקדות והתרכזות בלימודים, ובכך למעשה גם ייתכן ויוגבר הלחץ להצליח למרות שאין כל פניות נפשית להתמודד עם הלימודים כעת. אלו הם שני גורמי סטרס אשר מופעלים בו-זמנית, ועלולים לחזק זה את זה.
מנגד, כאשר הסביבה הקרובה תומכת, עוזרת, מבינה ומציעה קרקע יציבה ובטוחה – היכולת של האדם להתמודד עם הסטרס ואותותיו טובה הרבה יותר. כאשר המשפחה, או בן/בת הזוג, מצליחים להציע תמיכה טובה ומקום בטוח, ישנה אפשרות לאדם לרגיעה, פריקה, שחרור לחצים.
כך יכול הסטרס להפוך לנסבל יותר, ממוסגר בשעות או ימים, ולא לאפשר לו להתמשך לאורך משך זמן ללא מענה. החשיבות של תמיכה מהאנשים האהובים והקרובים הינה תמיד חשובה, בעוד הסיטואציה ההפוכה (ללא תמיכה) יכולה רק להוסיף עוד ועוד לחצים.
התמודדות עם סטרס בעקבות לחץ בלימודים
בכדי להצליח בלימודים, חשובה הנחת הנפשית ללמוד באופן מיטבי. אין זה פשוט כאשר יש צורך להחזיק בעבודה, לקיים משפחה, ולהתמודד עם קשיים אחרים בחיים. כאשר הלחץ עולה ומצטבר, מציף את הנפש ואת תחושת המסוגלות האישית של האדם, הוא יכול להוביל למצבים נפשיים וגם פיזיים לא פשוטים.
על מנת להתמודד בהצלחה עם עול הלימודים, חשובה תמיכת הסביבה. אך כאמור, לעיתים אין זה מתאפשר. ולעיתים אחרות, אין זה עוזר. חשוב להיות ערניים לתחושות העוברות בנפשנו וגופנו, לשים לב מתי הלחץ הופך לבלתי נסבל, בלתי מוכל.
כאשר הגוף מתחיל לתת אותותיו בתסמינים וצורות שונות בעקבות הלחץ – כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, הפרעות שינה, וכדומה. במצבים אלו, ואולי אף טרם המצב מחמיר עד כדי כך, חשוב לפנות לגורם מומחה ברפואת הנפש, בין אם פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, ולמצוא את הדרך הטובה ביותר עבורכם להתמודד עם הלחצים השונים בחיים.
ראו גם:
טיפול פסיכולוגי לסובלים מלחץ וחרדה – לפתוח דף חדש בחיים עם קצת עזרה מקצועית