מהי חרדת קהל ואיך פותרים אותה?

חרדת קהלבמשך שבועות רבים התכוננת אל הרגע הזה, אנשים רבים בקהל, הכול כבר מוכן וההתרגשות עצומה. שבועות של הכנות, התארגנות, טיפול בבעיות וקשיים של הרגע האחרון, התמודדות עם לחצים עצומים ומכשולים רבים, ורגע האמת מגיע.

אך רגע לפני שאתה עומד לעלות על הבמה לחץ בחזה, קושי בנשימה, דופק מואץ, הלב פועם בחוזקה, הראייה מעט מטשטשת ואינך בטוח מה בדיוק קורה.

חרדת קהל הינה תופעה נפשית המתרחשת בעקבות לחץ עצום, כזה אשר הגוף אינו מסוגל להכיל. הלחץ עצמו אינו תוצר של הרגע הזה, אלא רק מגיע אל שיאו, אל המצב בו הנפש והגוף כבר אינם יכולים להתמודד עם העומס. לרוב מתאפיינת חרדת הקהל בהיותה קשורה במרחב הפומבי, המרחב החברתי, ועל כן גם לדימוי והביטחון העצמי.

היא אינה מופיעה תמיד, ואין היא בהכרח מלווה את האדם החרד במחשבותיו לאורך היום, זאת בניגוד לפוביה אשר תמיד ישנה. ובכל זאת, חרדת הקהל יכולה להיות מפתיעה ומעוררת תחושות גופניים ונפשיים קשים.

הקשר בין חרדת קהל לבין לחצים ומתחים נפשיים

חרדה איננה פוביה או פחד. בעוד השניים האחרונים מתמקדים באובייקט או סיטואציה המהווים מוקד לפחדים בלתי נסבלים, ממוטטים ואף משתקים, החרדה אינה מלווה את האדם במחשבותיו בתצורה כזו. למעשה, החרדה גם אינה חייבת להופיע תמיד, בכל סיטואציה דומה, אלא היא מופיעה ברגע ומצב ספציפיים ביותר – ולרוב גם מתקשרת עם אירוע או חוויה אחרים, אשר אינם בהכרח הרגע עצמו.

התקף חרדה נובע מהצטברות לחצים. כשאדם מתכונן במשך שעות ארוכות או ימים או אפילו שבועות לקראת הופעתו בפני קהל, כל הלחצים מציפים את הנפש והסטרס נוצר. ברגע האמת, כאשר הכול מתנקז אל אותה נקודה של העמידה מול הקהל, שם קוראת הפריצה אשר מתורגמת בגוף ובנפש בתצורת התקף חרדה.

הקשר בין התקף החרדה להופעה מול קהל

כתוצאה מהתקף החרדה, האדם החווה את ההתקף אינו מסוגל כרגע להתמודד עם המצב הנתון לפניו. ייתכן ובמשך כל תקופת ההכנות, לא עלה בדעתו כלל ועיקר כי ייתכן ויחווה התקף כזה ברגע האמת (ובכך הדבר שונה מאוד מפוביה). למעשה ההתקף, כמעט תמיד, אינו צפוי ומפתיע את האדם החווה אותו.

ההבדל בין חרדת קהל לבין סוגים אחרים של חרדות, הוא ההקשר אל המרחב הפומבי-החברתי. הקשר המניח את האדם החרד במרכז הבמה, תחת אור הזרקורים, ועל כן גם את הלחץ המקושר לסיטואציה זו. בנוסף, חשוב לזכור שחרדה מתקשרת עם מאורע נפשי קודם.

החרדה תמיד מצביעה על עניין ממשי אחר, כגון לחץ מצטבר קודם או הקשר כלשהו אשר בגינו החרדה מתפרצת דווקא רגע לפני העלייה לבמה, או לאחר העלייה לבמה. ההקשר הזה הינו קשה להסבר, מאחר ותמיד מדובר בעניין סובייקטיבי אשר משתנה מאדם לאדם.

דילוג לתוכן