סטרס לפני חתונה

סטרס לפני חתונהבאירועים החשובים בחיים, בגלל שהם כה חשובים ויכולים להיות מלווים באינספור מטלות ומשימות, סטרס יכול להיות תופעת לוואי או בעל השפעה מהותית במיוחד.

העומס בכל הטלפונים, ההכנות, הדיבור עם ספקים, מציאת הספר, השמלה, החליפה, הפגישות עם הרב והכנת הכלה, המקווה, הלחצים והמתיחויות בתוך המשפחה, עם האורחים – כל אלו ועוד יכולים להוביל לתחושות קשות ולא נעימות אצל הזוג הטרי, אשר מנסה בדרכו לבנות תא משפחתי חדש.

אך האמת שלא רק על הזוג הטרי, אלא גם על המשפחה הקרובה או אנשים אחרים המעורבים באופן משמעותי. כיצד מתמודדים עם הלחץ הזה? כיצד אפשר לזהות אותו ולשמור על השפיות?

העומס של ההכנות לעומת החשש הרגשי הקשורים בחתונה

סטרס לפני חתונה יכול לנבוע ממספר גורמים שונים. האחד באמת קשור בהכנות והעומס האדיר המלווה את הארגון לקראת היום הגדול. השני קשור יותר בתחושה האישית, הפחד או החשש מהרגע של החופה, מהאספקט החברתי של לעמוד לפני כולם ולעשות את זה, מחרדות של הזוג או חברי המשפחה בינם לבין עצמם. בעוד שתי תצורות הסטרס הללו נראות לכאורה לא קשורות זו בזו – סביר מאוד להניח כי שניהם קשורים זה בזה באופן כמעט בלתי נפרד.

סטרס נפשי-אישי הנובע מחששות לקראת היום הגדול, יכול להיות מושפע באופן ניכר מכל מטלה או מעמסה הקשורה עם ההכנות. כאשר הלחץ והחשש מרגע החתונה משמעותי, כל משימה ומטלה יכולה להיות בלתי אפשרית, כרוכה בתחושות ורגשות מעורבים ופחד גדול. כך יכול להיות גם להפך, כאשר ההכנות והמעמסה הופכים להיות בלתי נסבלים ומעיקים, ככל שהיום מתקרב כך עולה הלחץ והחשש מהאירוע עצמו, מה יהיה, האם הכול יהיה בסדר, ומה אם לא – מה נעשה? וכדומה.

אותות גופניים של סטרס

הנפש אינה מנותקת מן הגוף, לא מבחינה פסיכולוגית. המשמעות של כך היא שכאשר אדם חש בלחץ גדול, סטרס, תחושת מחנק ואי-אפשרות, הגוף בסופו של דבר יגיב לכך. במצבים של סטרס אפשר לראות קשת רחבה של תופעות גופניות:

  • לחצים בחזה וקשיי נשימה
  • סחרחורות ובחילות, ואפילו הקאות
  • כאבי ראש, מגרנות ולעיתים ורטיגו
  • הפרעות שינה – בין אם עוררות או עייפות יתר
  • סיוטים, מחשבות טורדניות ותחושת חרדה כללית
  • פריחות, תגובות אלרגיות, וכדו'
  • כאבי שרירים, כאבי פרקים, כאבי בטן

תגובות אלו, ועוד רבות אחרות, יכולות להיות קשורות במצבי חרדה וסטרס. כמובן שעל מנת לאבחן אותם כבעלי מרכיב נפשי יש לבדוק כי אין מרכיב בריאותי גופני הקשור בעניין. אך גם אם נמצא למשל שכאב הבטן נובע מקלקול קיבה, לדוגמה, אין זה אומר שלא מעורבת בתמונה גם תצורה של מצוקה נפשית.

מצוקה נפשית הקשורה בסטרס תשפיע על הגוף באופנים שונים לאורך זמן. בתור התחלה ייתכנו כאבי בטן או ראש, אך עם הזמן יתווספו עוד ועוד תסמינים, ובעיקר לקראת הרגע הגדול. בדרך כלל גם יתלוו לכך אמירות כגון "אני לא יכול יותר", "קשה לי", או אחרות. לעיתים גם התנהגות לא אופיינית – הימנעות מהתעסקות בחתונה, אדישות מוקצנת, עצבנות או רגזנות, וכדומה. סממנים אלו יכולים לעזור בקשר שבין תסמינים גופניים לבין תסמינים נפשיים, ובכך לגרום להבנה כי ייתכן וסטרס לא בריא ומוקצן מעורב בתמונה.

התמודדות עם סטרס לפני החתונה

הדבר הראשון, והחשוב ביותר, הוא להבין שאתם לא לבד. אולי התחושה אומרת אחרת, אולי הרגש והלחץ חונקים ורוצים אוויר – אבל לא חייבים להתמודד עם זה לבד. אפשר לפנות לבן/בת הזוג, אפשר לדבר עם קרוב משפחה או חבר אהוב, ואפשר גם להתייעץ עם בעל מקצוע ברפואת הנפש – בין אם פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, ולקבל מרחב נשימה ואופן התמודדות אישי יותר עם הסטרס. להדחיק ולסגור הכול פנימה, לרוב רק מעמיס יותר ועלול להוביל למצב של קריסה או התקף חרדה.

ההתמודדות עם החתונה עצמה יכולה להיות דבר שואב ומסחרר, עם אינספור מחשבות טורדניות ותחושות מעיקות. לכן חשוב, למרות ואולי גם בגלל העומס, למצוא נקודת שחרור, משהו אשר גורם באופן אישי לשחרר קצת מהלחצים הרגשיים המעיקים.

זה יכול להיות פעילות ספורטיבית כמו יוגה או טאי צ'י, זה יכול להיות יצירה אומנותית או חוג פיסול, זה גם יכול להיות משהו קטן כמו להגביל את ההתעסקות עד שעה מסוימת, או לעשות פעילות זוגית משותפת בערב – ללא ההתעסקות המטרידה. מה שעובד לכם באופן אישי, ומאפשר לכם קצת רגיעה בתוך העומס האדיר הזה.

חשוב גם להקפיד על אכילה בריאה, תזונה נכונה, תוך הקשבה לגוף והנפש שלכם במהלך התהפוכות הלא פשוטות הללו שעוברות עליכם. ושוב, בעתות הצורך, ואם הלחץ מוביל אתכם לשם, אפשר לפנות לבעל מקצוע העוסק בתחום ולמצוא מענה אישי וממוקד יותר בהקשר למה שמטריד אתכם. סטרס לפני החתונה הינו תופעה נפוצה מאוד, ואולי במובנים מסוימים אפילו מעט מצופה ממי שעובר את התהליך הלא פשוט הזה. אך אפשר להתמודד עם כך בדרך אישית המתאימה לכם.

דילוג לתוכן