פעילות גופנית

פעילות גופנית להתמודדות עם סטרססטרס הוא חלק בלתי נמנע מהחיים, אך כשהוא מתרחש בתדירות גבוהה, הוא משפיע על איכות החיים.

לא ניתן למנוע כליל את הלחץ מהחיים, אך ניתן ללמוד לנהל אותו, ופעילות גופנית קבועה היא השיטה המומלצת ביותר על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות, להתמודדות עם לחץ. הליכה, ריצה ויוגה הם השיטות הנפוצות ביותר להתמודדות עם סטרס.

מדענים מצאו שהקפדה על פעילות גופנית אירובית קבועה הוכחה ביעילותה להפחתת רמות המתח הכוללות, במקביל לשיפור וייצוב מצב הרוח, שיפור השינה ושיפור ההערכה העצמית. אפילו חמש דקות של פעילות אירובית יכולה להשקיט תופעות של סטרס.

פעילות גופנית משפיעה על הגוף והנפש

היתרונות הפיזיים של הפעילות הגופנית לשיפור מצבים גופניים וריפוי מחלות, ידועים מזה שנים רבות, ורופאים מעודדים את מטופליהם להקפיד על פעילות גופנית קבועה. שיטה זו חיונית אף לשמירה על הכושר הנפשי, ויעילה להפחתת הלחץ.

מחקרים מראים כי היא יעילה ביותר בהפחתת עייפות, שיפור הערנות והריכוז, וכן שיפור תפקוד קוגניטיבי כולל. פעילות גופנית יעילה במיוחד כאשר הלחץ מחליש את האנרגיה או את היכולת להתרכז.

כשהלחץ משפיע על המוח ועל מערכת העצבים, כל הגוף סובל. לכן, כדי לשפר את תפקוד הגוף, יש לשפר גם את תפקוד התודעה. פעילות גופנית מייצרת אנדורפינים, כימיקלים במוח הפועלים כמשככי כאבים טבעיים, ואף משפרים את היכולת לישון, מה שמפחית מתח.

שיטות טיפול טבעיות כגון: מדיטציה, דיקור, עיסוי ואפילו נשימות עמוקות הן שיטות נוספות הגורמות לגוף לייצר אנדורפינים. גם הרפואה הקונבנציונלית גורסת כי אימון בעוצמה נמוכה עד בינונית גורם לכם להרגיש אנרגטיים ובריאים.

פעילות גופנית כחלק מטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי

מספר מחקרים קובעים שפעילות גופנית קבועה משפיעה על חלק מהאנשים הסובלים מסטרס, כמו תרופות, להפחתת תסמיני המתח, וההשפעות יכולות להיות ארוכות טווח. פעילות גופנית נמרצת אחת מסייעת להקלת התסמינים למשך שעות, ופעילות גופנית קבועה עשויה להפחית באופן משמעותי את התסמינים לטווח הארוך.

בדומה לכל שיטות הטיפול, ההשפעה עשויה להשתנות בין אנשים הסובלים מסטרס, אך החוקרים טוענים שההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על הבריאות אינן שנויות במחלוקת, וממליצים לפסיכולוגים ופסיכיאטרים לעודד את מטופליהם להקפיד על פעילות קבועה.

טיפים לפעילות גופנית: לשמירה על הבריאות וניהול סטרס

ההנחיות למבוגרים ממליצות על שעתיים וחצי לפחות של פעילות גופנית מתונה, למשל הליכה מהירה, מדי שבוע, או על שעה בשבוע של פעילות נמרצת כגון ריצה או שחייה, או שילוב של השניים. הטיפים המומלצים לפעילות גופנית להפחתת סטרס הם:

פעילות אירובית – ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים או ריקוד, שלוש עד חמש פעמים בשבוע, במשך חצי שעה.

קביעת מטרות יומיות קטנות מאפשרות התמדה – עדיף לצאת להליכה כל יום למשך רבע שעה עד עשרים דקות, מאשר להמתין לסוף השבוע למרתון של כושר במשך שלוש שעות. נתונים מדעיים רבים מצביעים על העובדה לפיה תדירות הפעילות הגופנית חשובה יותר מהכמות.

מציאת שיטות מהנות לפעילות גופנית – חלק מאנשים מעדיפים שיעורים בכיתה ופעילויות גופניות קבוצתיות, ואחרים מעדיפים להתאמן לבד. חשוב לבצע פעילות מהנה, על מנת שניתן יהיה להמשיך אותה בקביעות.

סבלנות בהתחלת תוכנית פעילות גופנית חדשה – רוב האנשים שאינם מורגלים בפעילות גופנית, זקוקים לחודש עד חודשיים עד שהם מתחילים להיכנס לכושר וליהנות מהפעילות. לכן מומלץ להתמיד ולא להתייאש.

מוסיקה במהלך האימון – האזנה למוסיקה במהלך פעילות גופנית מגבירה את שחרור האנדורפינים, במיוחד במהלך פעילות אירובית כגון ריצה, כך שההשפעות על הקלת הלחץ הן כמעט מיידיות.

אימונים עם חברים – הרבה יותר קל להקפיד על שגרת אימונים כשמתחייבים לפעילות עם חברים.

דילוג לתוכן