ניהול סטרס – איך לשחרר סטרס

ניהול סטרסהשיטה הטובה ביותר לנהל סטרס היא ללמוד שיטות התמודדות בריאות. סטרס כרוני עלול להוביל, או להחמיר בעיות בריאותיות חמורות, כולל לחץ דם גבוה, מחלות אוטואימוניות, בעיות עיכול, דיכאון וחרדה.

לכן חשוב לנהל סטרס, למנוע רמות מתח שליליות ולקבל ייעוץ פסיכולוגי ברגעים מכריעים בחיים. מאמר זה מגיש מספר טיפים לניהול סטרס. ניתן להתחיל בתרגול מיידי של הטיפים הבאים, ולנסות שיטה אחת או שתיים עד למציאת השיטה שעובדת באופן אישי. תרגול שיטות אלו הופכות להרגלים אליהם פונים כשמרגישים את המתח עולה.

הבחנה בסימני עומס יתר

תסמיני עומס מתח מתבטאים עשויים להתבטא בהשפעות פיזיות, רגשיות,מנטאליות והתנהגותיות. בעוד שכל אדם שונה, חלק מהסימנים הנפוצים הם בעיות זיכרון, בעיות ריכז, מחשבות מואצות, עצבנות, כעס, עצב, כאבי ראש, הצטננות תכופה ובעיות שינה או שינויים בתיאבון.

הבנת גורמי הלחץ

הגורמים לסטרס משתנים אצל כל אדם. אנשים בסביבה, מקומות או מצבים מסוימים עשויים לייצר רמות גבורות של מתח.

מומלץ לחשוב על המצבים המפעילים מתח, ולמצוא פתרונות. אם הרצאה בפני קהל גורמת למתח, מומלץ להתחיל להתאמן על שיטות לנאום בפני קהל עד להקלת המתח. אם חברים או מצבים חברתיים גורמים ללחץ קיצוני, מומלץ להימנע מהם ולמצוא סביבה או פעילויות שאינן גורמות למתח.

שיטות להרגעת התודעה

ניתן להשתמש בשיטות התמודדות אלו גם כדי לבחון את התגובה לסטרס. שיטות אלו להקלת סטרס מאפשרות התמקדות והרגעת המוח והגוף.

כתיבה לשחרור סטרס

שחרור סטרס מתאפשר באמצעות כתיבה על נושאים מטרידים. מומלץ לכתוב במשך עשר דקות עד רבע שעה ביום על אירועים מלחיצים והאופן בו הם גורמים לכם להרגיש או לחשוב, על מנת לעקוב אחר רמות הסטרס.

הכתיבה מסייעת לגלות מה גורם ללחץ ומהי רמת המתח אותה אתם חווים. עם איתור מקור הסטרס, ניתן למצוא שיטות טובות יותר להתמודדות.

התמקדות בפעילויות מהנות

מתח ולחץ מתרחשים בחיים כשאנשים עסוקים מכדי להתמקד בפעילויות מהנות, אך יש להקדיש את הזמן לפעילויות שמסייעות לרגיעה, והתמקדות בנושאים אחרים בחיים, מלבד עבודה ותחומי אחריות.

מומלץ לעסוק בתחביבים כגון גינון; פעילות יצירתית כגון כתיבה יצירתית, מלאכת יד או אמנות; משחקי חברה; גידול חיות מחמד; או פעילויות התנדבותיות.

התמקדות בהווה

מדיטציה ודמיון מודרך הן שתי שיטות התמקדות ורגיעה.

מדיטציה – במהלך התרגול, ההתמקדות ותשומת הלב מופנים למצבים המתרחשים ברגע ההווה. תשומת הלב לנשימה היא אחת השיטות להתמקדות. הפחתת מתח המבוססת על תשומת לב היא שיטה מועילה ביותר לניהול סטרס ולמידה טובה יותר להתמודדות עימו.

דמיון מודרך – בשיטה זו המתרגל מדמיין את עצמו בכל הגדרת מצב המסייעת לו להרגיש רגוע ונינוח. ניתן להשתמש בקלטות, ספרים, או מדריך על מנת להבין את השיטה, עד שניתן לתרגל אותה באופן עצמאי.

שחרור סטרס באמצעות שחרור רגשי

מומלץ לדבר, לצחוק, לבכות ולהביע כעס בעת הצורך. שיחות על הרגשות עם בני משפחה, חברים או פסיכולוג היא שיטה בריאה להקלת סטרס.

שיטות להרפיית הגוף

ניהול סטרס מתאפשר באמצעות פעילויות גופניות המסייעות לשחרור לחצים. אלו כללות:

שיטות רגיעה

תרגילי נשימה, הרפיית שרירים ויוגה מסייעים בהפחתת סטרס.

תרגילי נשימה – כוללים תרגילים לנשימות עמוקות להרפיה וניהול סטרס.

ניהול סטרס באמצעות הרפיה מתמשכת – שיטה זו מפחיתה את המתח בשרירים. ניתן לתרגל אותה באמצעות הרפיית קבוצות נפרדות של השרירים, תוך התמקדות על הרפיית קבוצת שרירים אחת בכל פעם.

יוגה וטאי צ'י – שיטות אלו משלבות פעילות גופנית ומדיטציה. יתכן שיהיה צורך בהכשרה מסוימת בהתחלה על מנת ללמוד את התרגילים, עד שניתן לבצע אותם בבית.

פעילות גופנית

פעילות גופנית קבועה היא אחת השיטות הטובות ביותר להתמודדות עם לחץ. הליכה היא שיטה מצוינת להתחלת פעילות גופנית ותרגילי מתיחות מקלים על המתח בשרירים. גם פעילויות יומיום, כגון עבודות בית או עבודות גינון משחררות את הסטרס.

מומלץ לנסות שילוב של מספר שיטות להרגעת המוח והגוף. בנוסף לתרגול מיומנויות אלו, ניתן לנסות אף שיטות אחרות להפחתת סטרס, כגון עיסוי או טיפול במוסיקה.

 

אולי יעניין אותך גם:

היפנוזה נגד חרדות: למי זה מתאים? ועד כמה היפנוזה יעילה?

דילוג לתוכן