סטרס עקב בעיות בזוגיות ובגידה

סטרס עקב בעיות בזוגיות ובגידה אף אחד אינו יודע מה יהיה הטריגר להתקף חרדה או סטרס משמעותי בחייו של אדם. עבור כל אחד, אלו דברים אחרים אשר משפיעים באופנים שונים.

עם זאת, ישנם אירועים מהותיים בחיים אשר יכולים להפוך את חייו של אדם בין-לילה. אירועים כגון בגידה או בעיות קשות בזוגיות, יכולים להיות טריגר למצב לחץ ודחק חמור ביותר, עם תחושות קשות של תסכול, ייאוש, חוסר אונים, חרדה, ואף דיכאון.

בעיות הקשורות במערכת הזוגית של בני הזוג, הן אולי מהרגישות ביותר הקיימות בעולם הנפשי. השלכותיהן אינן רק על התא המשפחתי, הזוג עצמו ובני המשפחה הקרובים, אלא לעיתים גם על העולם הממשי – למשל, במקרים של חשבון בנק משותף זה עלול להיות גורם מחלוקת משמעותי ביותר.

סיטואציות של מריבה, כעסים, חששות, פחדים, וחוסר יכולת לסמוך על בן/בת הזוג יכולות גם להעיב ולהעמיס עוד ועוד לחצים ומחשבות טורדניות, ובכך להוביל למצוקה נפשית וממשית של האדם החווה רגשות אלו.

קריסה אל תוך סטרס בשל בעיות ביחסים זוגיים

אפשר לומר שהתא המשפחתי, באופן כללי, מהווה סוג של עוגן או קרקע יציבה עבור אנשים שונים. בעוד יכולות להיות בעיות בעבודה, בעיות כלכליות, או מגוון רחב של בעיות שונות בחיים – רוב האנשים מוצאים נחמה בזוגיות או בבני משפחתם.

כך מתאפשר להתמודד עם קשיים עצומים, להתייעץ אחד בשני, ולמצוא רגיעה ופורקן בפעילות משותפת משפחתית או זוגית. מבחינה זו, זוגיות בריאה יכולה להיות גורם מאזן חשוב ביותר בחיים, אשר אפילו מקל ומאפשר לאדם להתמודד עם חוויית סטרס משמעותית באספקטים אחרים בחייו.

בעוד התא המשפחתי או הזוגי יכול לשמור ולהוות מגן מפני סטרס, במצבים בהם הבעיות ניכרות בקשר האישי ובזוגיות – שם טמון פוטנציאל לסטרס משמעותי ביותר. כאשר קורס המרחב המוגן אשר מייצרת הזוגיות, ובמיוחד כאשר מוזנים אל תוך כך חששות הקשורים בבגידה, בין אם פיזית או באמון ההדדי.

לא רק הקשר הבינאישי נפגע אלא גם אותו גורם אשר עד עתה היווה הגנה ונקודת משען לאדם. המשמעות הינה שעבור אנשים רבים יכול להיות כי התערערות הזוגיות באופן כה משמעותי תהווה טריגר למצב לחץ אדיר, וייתכן שגם התקפי חרדה ודיכאון.

חשוב להבין כי לא רק שהבעיה נוצרת במרחב הזוגי, אלא גם ובמיוחד במרחב האישי. כאשר אדם חווה קשיים במקום עבודתו, הוא יכול לעיתים לדבר על כך עם בן/בת זוגו. אך כאשר הבעיה היא במרחב הזוגי עצמו, למעשה פעמים רבות מוצא עצמו אותו אדם בודד, חנוק עם תחושותיו, ולא תמיד יש לו למי לפנות או תחושה כי יש לו אדם אחר לפנות אליו ונוצרת מציאות לוחצת. עבור רבים, זוהי קריסה של דבר משמעותי ביותר בחייהם, דבר אשר גם לא תמיד ניתן לתמלל ולומר את משמעותו האישית באופן פשוט.

השלכות הבגידה על מצבי דחק

אחד המצבים הקיצוניים יותר של בעיות בזוגיות הינה כאשר אחד מבני הזוג בוגד. החשוב הוא כי בשני מצבי הבגידה – הבוגד והנבגד – חשופים לטריגרים משמעותיים לסטרס בשל הבגידה עצמה.

עבור הנבגד, הבגידה עצמה וגילויה יכולים להיות גורם מערער אשר משנה לחלוטין את חייו, שובר את הזוגיות, ואינו מאפשר למרחב המוגן של המערכת הבינאישית להתקיים. זהו ערעור של אחד מיסודות החיים המשמעותיים, פגיעה ברמת האהבה, האמון ההדדי, הכבוד האישי, ויכולות להתלוות לכך תחושות איומות וקשות ביותר.

אך גם החיים עם אדם הבוגד בך יכולים להיות רווי טריגרים לסטרס, כאשר לעיתים ישנו חשש כללי המלווה, משהו לא בסדר, ולא להצליח להבין מה. תחושה כזו גם היא יכולה לאורך זמן לערער את האדם, להוביל לתופעות ותסמינים שונים המקושרים עם סטרס.

עבור הבוגד, אין הכרח כי המצב יהיה פשוט יותר. ההסתרה, ההתחמקות והמעשה עצמו יכולים להיות מלווים בתחושות אשם וחרדה מפני המעשה כלפי בן/בת הזוג, חששות להיתפס או הרצון הלא-מודע להיתפס אשר מובילים להתנהגויות קיצוניות, הקשיים הבינאישיים עם בן/בת הזוג אשר עכשיו רוויים בסודות ואי-נעימות. כל אלו יכולים להוות כגורם סטרס משמעותי, אשר נותן אותותיו במערכת היחסים והן בנפשו וגופו של הבוגד.

במערכות יחסים אין פתרונות פשוטים. במיוחד כאשר מעורבת בתמונה בגידה או בגידה באמון. כאשר מתחילים להופיע תסמיני סטרס, מועקה, חרדות, חששות ולחצים אשר משפיעים הן נפשית והן פיזית, חשוב לשים לכך לב ולפנות לעזרה מקצועית מאת מומחה בתחום – פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

Don't leave me this way: הכול על חרדת נטישה

דילוג לתוכן