סרטן

סטרס וסרטןישנם גורמים שונים למצבי חרדה וסטרס, חלקם יכולים להתקשר עם מצב בריאותי רעוע כגון מחלת הסרטן. אך האמת היא שייתכן וגם הסבר הפוך יכול להינתן, מאחר ואיננו יודעים בדיוק כיצד חשיפה ממושכת לדחק וחרדה משפיעים על הגוף ובריאותו.

ייתכן בהחלט כי לאורך תקופה ממושכת של היותו נתון בלחצים בלתי פוסקים יופיעו בגוף מצבים בריאותיים קשים, ואולי אפילו זירוז של מחלות כגון סרטן.

הקשר בין מצבים בריאותיים קשים ומחלות לבין סטרס

אנו עדיין איננו יודעים מספיק על הקשר בין סטרס ממושך ומצבי דחק לבין השפעותיו על הגוף. ישנם מחקרים שונים אשר מראים כי קיים קשר כזה או אחר, ואכן אנחנו נתקלים בתסמינים של כאבי ראש, בחילות, הקאות, הפרעות שינה, ואחרות במצבי דחק. עם זאת, הסברים מניחים את הדעת מבחינה מחקרית על הקשר בין מצבים נפשיים חמורים לבין הופעותיהן של מחלות חמורות יותר, וביניהן סרטן, לא ממש ברור.

ישנם מחקרים הטוענים כי למעשה לא ניתן להוכיח שום קשר ישיר או ברור בין הופעת הסרטן, על תצורותיו השונות, לבין גורמים כגון לחץ. עם זאת, רופאים נזהרים בגישתם להחלטות כה ברורות, וזאת מאחר ולמעשה אנו יודעים שמצבים נפשיים קשים יכולים להחמיר תופעות גופניות, להשפיע ולהאיץ מחלות ותמורותיהן בגוף, ולכן אולי (וזה אכן בסימן שאלה) גם לתרום להתפתחותה של מחלה באופנים שונים.

כך או כך, השפעתו של סטרס על הגוף ניכרת, ואין היא תורמת לפתרון מצבים של מחלות ובעיות גופניות. עם זאת, בהחלט אפשרי כי בעקבות מחלת סרטן או מחלה קשה אחרת יהיה נתון האדם ונפשו תחת מכבש לחצים אדירים, פחדים וחששות, וכן גם סטרס והשפעותיו.

התמודדות עם סרטן ומצבי סטרס

הופעתן של מחלות קשות כגון סרטן יכול להיות מאורע טראומתי ממש. התגובה האישית, הפחדים המתלווים לתהליך הבריאותי הלא פשוט, אולי מחשבות על מוות, וכן גם ההתמודדות היום-יומית עם השפעות המחלה על הגוף, החולשה, וכדו' – כל אלו יכולים להצטבר יחד להפעיל מעמסה נפשית כבדה על הגוף והנפש כאחד.

לעיתים הדבר מפעיל את אותו מנגנון של בריחה או לחיצה (Fight or Flight), אשר מפעיל את הגוף כמעט באופנים אוטומטיים בבחירה האם להתמודד, להילחם על חיינו או האם לסוג לאחור, להרים ידיים ולברוח מהתמודדות.

בשני המצבים הללו, אשר הינם תוצאה של סטרס, מופעלת הנפש, ועמה הגוף, באופן אשר אינו מיטבי או מותאם להחלמה: כלל האנרגיות מתרכזות בפעולת הבריחה או לחימה, השרירים דרוכים תמידית, אנרגיות מתכלות במהירות, מערכת העיכול אינה פועלת במיטבה במצב שבו דווקא הגוף זקוק לכמה שיותר אנרגיה וכוח כדי להתמודד עם המחלה, וכך מתחילים התסמינים להצטבר ולהפריע יותר ויותר – הפרעות שינה, מצב רוח ירוד, בחילות והקאות, ועוד.

במיוחד במצבים אשר בהם רואים גילויים הקשורים במצבי סטרס לצד מחלות קשות, חשוב ללמוד כיצד לפרוק את המתחים, לשחרר את החרדות, ולפנות כוחות נפשיים להתמודדות והבראה. הדרך לעשות זאת אינה תמיד פשוטה, ולעיתים יש צורך בהתערבות של בעל מקצוע מתחום רפואת הנפש – פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, אשר ייקלו על התהליך ויעזרו מבחינה נפשית. אך גם פרקטיקות שונות אחרות יכולות להקל במעט – יצירה ואומנות, מוזיקה, ספורט במידת היכולת המתאפשרת, לעסוק בתחביבים אשר אוהבים, ואפילו עבודה.

השפעות סטרס על קרובי משפחה של חולי סרטן

מצבי הדחק יכולים להשפיע גם על בני המשפחה, ולא תמיד על החולה עצמו. ההתמודדות עם המחלה והאהוב הסובל אינה פשוטה, במיוחד לאלו הקרובים במיוחד אליו. מחלת הסרטן יכולה להיות פשוטה יחסים או מורכבת וקטלנית, אך בשני המקרים אין הטיפול סימפטי או קל, ולרוב מלווה בתופעות לוואי קשות ולא נעימות. הקושי הנפשי של לראות אדם אהוב סובל, לטפל ולתמוך, ופעמים רבות זאת במקביל להמשך התנהלות החיים, עבודה, מטלות, חובות, וכדומה – כל אלו יכולים להיות מעמסה נפשית קשה ומעיקה.

השפעות הדחק על קרובי משפחה כמוהן על האדם החולה – לרבות הפרעות שינה, עצבנות ולחץ, חששות, בחילות, הקאות, מחשבות טורדניות, מצבי רוח משתנים, ועוד. זוהי איננה תמיד התמודדות פשוטה, אפילו אם סיכויי ההחלמה גבוהים וישנה תחושת אופטימיות כללית באשר לסיטואציה. התגובה למצב הלא פשוט יכולה להשתנות מאדם לאדם, כאשר יהיו כאלו אשר יתמודדו בקלות, ואחרים ייקחו זאת קשה וללב בליווי חרדות, קשיים שונים ואף פחדים.

דילוג לתוכן