סטרס עקב מצוקה כלכלית

סטרס עקב מצוקה כלכלית הנה מגיע אותו הזמן בחודש שצריך להתמודד עם ההוצאות, המצב הכלכלי אינו פשוט ואין פתרון ברור. הלחצים חוזרים, המועקה של מציאת פתרונות כאן ועכשיו, הבעיות הנגזרות מכך על המערכת הזוגית, מול הבנק, מול הרשויות, ומה יקרה עם המשפחה – כל אלו יכולים להוות מצב דחק לא פשוט, אשר רק הולך ומתמשך.

בעיות הנובעות ממצוקה כלכלית אף פעם אינן פשוטות, והפתרונות תמיד נראים מורכבים, קשים, ולא ממש ברור כיצד תצליחו לעשות זאת. עם כל זאת, הלחצים והחששות האישיים העולים, תחושת כישלון או מחנק, חששות, פחדים, חרדות, כל אלו מצטברים ומעיקים על הנפש והגוף כאחד. במצבים של מצוקה כלכלית אמתית, ללא ספק ייתכן סטרס רב.

השפעתה של מצוקה כלכלית והשלכותיה על דברים אחרים בחיים

מצוקה כלכלית אינה בעיה בוואקום. לרוב, נלוות אליה לא מעט מצוקות ובעיות אחרות במישור הבינאישי, הזוגי, המשפחתי, וכדומה. אך בראש ובראשונה, הבעיה הכלכלית עצמה היא עניין סבוך ומורכב. מדובר באחד הצרכים הבסיסיים ביותר של אדם – בטחון אישי, היכולת להתקיים. כאשר אלו נפגמים, המרקם היציב של היום יום מתערער אף הוא, והתחושות הקשות שמלוות את האדם החווה זאת הינן של ייאוש, תסכול, כעס, חשש, פחדים, מצוקה, ועוד. הימשכותו של מצב כזה לאורך זמן ללא ספק יכול להוביל לסטרס.

בנוסף להתמודד האישית עם המצוקה הכלכלית, השלכותיה ניכרים גם על המישור הבינאישי. מצוקה כלכלית יכולה ליצור קרעים במשפחה, בין בני זוג, ולהעיב בקשיים ומריבות אשר לא היו שם פעם. הדבר יכול להשפיע גם על האווירה בבית, עם הילדים או קרובי משפחה אחרים, אשר לפתע צריכים להסתכל לאיכות חיים ירודה יותר, מתחים תדירים, תחושות קשות, ועוד. זוהי אווירה אשר מזמינה לחץ ודחק, ואינה מקלה בתחושת הביטחון והיציבות.

גם בעבודה, כאשר אדם חווה מצוקה משמעותית בחייו יכולת ההתמודדות שלו עלולה להיות פגומה. התפוקה יורדת, התנהגות עצבנית ולא נעימה עלולה להעיב על מערכות יחסים בעבודה, וכך למעשה להעלות ולחזק את החשש הכללי באשר למצב הכלכלי.

זהו יכול להיות מעגל כואב של תחושות כישלון ואי-יכולת, ומצד שני לחץ אדיר להצליח, להתמודד, למצוא פתרון. שילוב זה עלול להיות גורם אדיר לסטרס, לחצים, ולהפעיל בגוף תחושות קשות, כאבי ראש וכאבי בטן, בחילות, הפרעות שינה, ותופעות נוספות אשר בתורן גם הן עלולות להפריע ליכולת ההתמודדות והעבודה של האדם.

התמודדות עם סטרס כתוצאה ממצב כלכלי קשה

הניסיון להתמודד עם המצוקה הכלכלית על ידי החמרה של מעגל ההתמודדות – לעבוד יותר קשה, להספיק יותר, לחפש פתרונות מסביב לשעון, לחוש בחוסר יכולת ולכן להתמיד ולהתעקש עוד יותר, וכו' – כל אלו עלולים רק לחזק את המצב הנפשי של מצוקה. סטרס הוא מצב נפשי שרק הולך ומתעצם, ובמקום שהמשך ההתמודדות יביא נחת והצלחה, הוא עלול ליצור בדיוק את ההפך – לחץ נוסף המופעל על הנפש, ובתורו גם על הגוף.

במצבים של סטרס, אט אט מתחילה המערכת הנפשית לקרוס, ועמה גם חלות תמורות בגוף: כאבים, בחילות, הפרעות שינה, עייפות ותשישות, ולעיתים אף התקפי חרדה. כל אלו יכולים להחוות באופן לא-מודע כמעט, ללא הבנה על הקשר בין ההתמודדות עם המצוקה הממשית הכלכלית, לבין התחושות הקשות שהגוף חווה. למעשה, התחושות הללו יכולות רק לחזק ולהביא עוד סטרס – "איך אתמודד עם זה עכשיו כשאני חולה?".

ההתמודדות עם מצבי סטרס צריכה להתחשב במגבלותינו האנושיים. היא צריכה לכלול יכולת למצוא פורקן, קצת רגיעה ומנוחה, בין אם בפעילות ספורטיבית בריאה, שחייה או יוגה למשל, ובין אם באומנות או יצירה אחרת. אך לעיתים אין בכך מספיק כדי לפתור את הבעיה, והמצוקה הנפשית כה חזקה ועוצמתית עד שצריך לפנות לגורם שלישי, מומחה בתחום הרפואה הנפשית בין אם פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי.

לצד כל זאת, כמובן שחשוב גם למצוא פתרונות למצוקה הכלכלית הקשה. אך הדרך לעשות זאת איננה תמיד אפשרית כאשר מצב הסטרס מעיק ומוביל לקריסות קטנות או גדולות. היוועצות עם גורם מקצועי בתחום הכלכלה, בין אם בעמותות שונות אשר עוזרות ללא תשלום (או בתשלום מינימלי מאוד) לאלו הזקוקים לעזרה בתחום הפיננסי-כלכלי, או יועצים שונים מטעם המדינה או גורמים אחרים. כך או כך, יש להבדיל בין התמודדות עם המצב הכלכלי הקשה לבין התמודדות עם המצב הנפשי הלא פשוט גם הוא, ויש לטפל בראשון אך גם בשני.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

Don't leave me this way: הכול על חרדת נטישה

האם קנאביס יעיל להפחתת חרדות?

דילוג לתוכן