סטרס כתוצאה מבדידות

סטרס כתוצאה מבדידות אחד הגורמים המייצבים בחיים יכול להיות מערכת יחסים בריאה. לעיתים, היעדר של זוגיות יכול להיות גורם מעיק, אשר עלול לכלול לא מעט תחושות של לחץ – מתי כבר אמצא בן/בת זוג? אני כבר לא צעיר/ה, האם זה אי פעם יקרה? וכדו'.

פעמים רבות, היעדר בן/בת זוג מלווה בהערות רבות מצד משפחה או קרובים אחרים. בעוד אלו יכולות להיאמר מתוך דאגה ואהבה כנה, יש באמירות אלו גם לא מעט פוטנציאל ללחץ על אותו אדם בודד, אשר מנסה ולא מצליח למצוא את הזוגיות. אך לא רק הניסיון למצוא את הזוגיות ללא הצלחה מהווה גורם סטרס, אלא גם הבדידות עצמה – היעדר התמיכה, הקרקע היציבה, אדם לחלוק עמו את אשר עובר עליך.

בדידות כגורם סטרס וכחסר בהגנה ויציבות

בנוגע לסטרס, ישנן שתי נקודות מבט אשר מציבים את הזוגיות כחשובה: הראשונה היא הבדידות עצמה כגורם לסטרס, והשנייה היא החוסר בזוגיות אשר מהווה חסר בהגנה ויציבות הנחוצים בכדי להתמודד טוב יותר עם סטרס.

תחילה יש להבין כי בדידות אינה חייבת להיות גורם לסטרס, ולמעשה ישנם אנשים אשר יבחרו או יעדיפו להיות בודדים בחייהם. עבורם זו דווקא דרך טובה מאוד להתקיים, ואין הם מרגישים צורך באדם נוסף במערכת זוגית קבועה בהכרח.

בעוד אנו מורגלים לחשוב על הנורמה של אדם בזוגיות, אין זה בהכרח המקרה כאשר נבחן זאת על בסיס סובייקטיבי – לכל אדם יש את מה שעושה לו טוב, ולא עבור כולם התשובה היא זוגיות. עם זאת, במקרים אשר בהם האדם מעוניין בזוגיות אך לא מצליח לקיים כזו, כאן מדובר בבדידות מסוג אחר.

בדידות אשר נובעת מחוסר הצלחה במערכות זוגיות בהחלט יכולה להיות גורם משמעותי לסטרס. חוסר היכולת למצוא בן/בת זוג להעביר עמם את החיים, לחלוק עמם את הקשיים וההתרגשויות היום יומיים, יש בכך משהו מסתכל, מעיק, ואפילו מדכא. התחושות הנלוות לכישלון זוגי יכולות להיות רבות, והלחץ מצד החברה למצוא זוגיות גם הוא יכול להיות לא פשוט – במיוחד בגילאים מאוחרים יותר.

מצד שני, כאשר אדם חווה סטרס בשל מצבים שונים בחייו – עבודה, מצב כלכלי, לימודים, וכדו' – פעמים רבות הזוגיות מהווה נקודת משען בריאה, סוג של עוגן או מנגנון הגנה אשר מאפשר להתמודד טוב יותר עם הלחצים. במילים אחרות, זוגיות ומשפחה יכולים להיות מענה מסוים לוויסות לחצים, ובכך להקל על סטרס. במצבים של בדידות, זוגיות כזו אינה קיימת, ומצבי סטרס שונים עלולים להחוות באופן עוצמתי יותר וללא מענה נפשי בריא.

התמודדות עם סטרס כתוצאה מבדידות

ההתמודדות עם הסטרס עצמו אינה דבר פשוט, במיוחד אם לא מזהים את המצב כדחק. פעמים רבות ניתן לחשוב כי התסמינים מצביעים בדבר אחר, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, בעיות שינה אשר נובעים מעניין בריאותי גופני. במצבים של סטרס אשר נמשך לאורך זמן, הגוף מגיב למצוקה הנפשית ונותן אותותיו בתצורות אלו, אשר לא תמיד קל לקשר ביניהן לבין מצב של סטרס.

מאחר והתופעות הגופניות אינן במקור רפואי-גופני בעייתי, אלא ממקור נפשי, הפתרון אינו נמצא בידי עולם הרפואה. על מנת להתמודד עם סטרס יש לפנות למומחה בתחום בריאות הנפש, בין אם פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, על מנת להבין את גורמי הסטרס, כיצד הוא מתאפיין במקרה הפרטני הזה, ומהן דרכי ההתמודדות הטובות ביותר עבור כל אדם ואדם.

פנייה לגורם מומחה ברפואת הנפש יכולה גם להקל בהתמודדות עם הבדידות, ולנסות ולהבין את מקורותיה, סיבותיה, ומה למעשה מוביל לכך שהאדם אינו מוצא זוגיות. לעיתים הסיבה לבדידות טמונה בעניין נפשי אישי, אשר מונע מאותו האדם לממש זוגיות בפועל, למצוא או לשמור על בן/בת זוג, ואפילו מונע את החיפוש עצמו.

לעיתים קשורים לכך עניינים של דימוי עצמי, או תפיסה עצמית, ולעיתים דברים מורכבים הרבה יותר הקשורים באופן בו אותו האדם תופס מהי זוגיות, כיצד מתאפשרת זוגיות, מה מחזיק זוגיות שלמה, ומהו תפקידו עצמו בתוך הזוגיות. לשאלות אלו אין מענה פשוט, ולמעשה גם אין פתרון אוניברסלי המותאם לכל בני האדם – כל אדם והזוגיות שלו. פנייה לגורם מומחה בפסיכולוגיה או פסיכואנליזה, יכולה לעזור לא רק בהתמודדות עם הסטרס עצמו ומקורותיו, אלא גם בגורם העיקרי לו במקרים אלו – הבדידות.

 

ראו גם:

רפואה אלטרנטיבית לטיפול בלחץ וחרדה – פתרון הוליטסי לגוף ולנפש

דילוג לתוכן